Friday 15 February 2013

Bali...Aku Datang Lagi - End : Tanah Lot

Sambung update Bali untuk destinasi wisata terakhir...Tanah Lot.


Catatan perjalanan Facebook 27 November 2012.

Pura Tanah Lot - Beyond the postcard spectacle. The temple of Tanah Lot is a source of strength and power for the faithful in Hindu Balinese peoples. The collective belief of life beyond the physical is inculcated in a society who holds sacred the basic elements of the sun, the earth, the sea, all of which are converged in this temple in Tabanan, some 20 km away from the capital.


Apa yang menarik, sewaktu air pasang pura ini akan terpisah dari tanah besar dan kelihatan seperti sebuah pulau di tengah lautan. Terdapat juga sebuah pura yang lebih kecil yang dipanggil Pura Batu Bolong. Dipanggil batu bolong kerana terdapat lubang yang terhakis dari tanah besar membentuk seperti sebuah jambatan dengan lubang di tengah-tengah. Lagi pun bolong dalam bahasa jawa bermaksud lubang.

Bagi yang nak beli cenderhati terutamanya t-shirt boleh beli di Agung Bali. Walaupun harganya mahal sedikit dari kebanyakan kedai di Tanah Lot, tapi kualiti kain dan 'printing'nya yang ngetop.

Ok jangan lupa...terdapat entrance fees Rp30,000 (dewasa), Rp15,000 (kanak-kanak) dan Rp5,000 untuk parking. Selain di Pura Uluwatu, tarian kecak juga boleh disaksikan di sini bermula pukul 6.30 petang dengan bayaran Rp70,000.

Acara wisata di Bali pun sudah dipenghujung...masa untuk bergerak ke Hard Rock Cafe, Bali.

Catatan Facebook hari terakhir di Bali, 28 November 2012.
Travellers, lone, pair, family, groups, from different part of the world, gather here to enjoy the same beach, sand, air and same water. In Bali, none will feel along at least on the outside. White beach and blue waves, green leaves and cool breeze, spiced up by the laugher of sun lovers.

Sepanjang 4 hari di Bali,  Wina Holiday Villa menjadi tempat kami berteduh sekeluarga.
We are family...Photo by Kakak Nana 
Sehingga berjumpa lagi di Bali 2013...2014 ? haaaaaaaaaa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...